Cambodja it is - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Sem Raad - WaarBenJij.nu Cambodja it is - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Sem Raad - WaarBenJij.nu

Cambodja it is

Door: Sem de Raad

Blijf op de hoogte en volg Sem

11 Maart 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

Cambodja it is... 

Was mijn vorige blog nog vanuit het zuiden van laos,
inmiddels zit ik in het zuiden van cambodja, in sihanoukville
om precies te zijn. Het bijhouden van de blog is er een beetje bij
ingeschoten, daarom zal ik nu een uitgebreidere blog schrijven.

Eerst nog even terug naar de dagen op Don Det. Ik heb hier
een kayak trip gedaan. we hadden een erg gezellige groep.
Veel mooie omgeving gezien, de breedste watervallen van
zuid-oost Azië, waterslangen,maar het hoogtepunt was 
toch wel de irriwaydi dolfijnen. Deze zoetwaterdolfijnen
zwommen zo'n 40 meter van onze kayaks vandaan,
echt super om dit te zien. Na de nodige ontspanning en
feestjes was het tijd om door te reizen naar Cambodja.

Na een busrit van 8 uur(ik raak er al aan gewend)
met een corrupte grensovergang kwam ik aan in Kratie.
Ook hier kwam ik mijn Spaanse vrienden weer tegen, die
een aantal dagen uit don det waren vertrokken.  Scooter
gehuurd en de omgeving bekeken, niet heel veel speciaals
dus na 2 dagen zijn we vertrokken naar siem reap.

Hier is een van de zeven wereldwonderen te zien, de tempels
van angkor wat. Bij aankomst meteen een tuktuk gecharterd voor
de volgende dag om ons langs de tempels te rijden. Voor 15 dollar(12 euro)  werden we de hele dag langs de bekendste tempels gebracht,waar onze privechauffeur dan op ons wachtte. 

De tempels zijn echt prachtig om te zien. Vooral de binnenkant met de talloze muurschilderingen en beelden. Het was wel echt heet (lees 38 graden) om  de tempels te bezoeken en sommige te beklimmen, maar het was zeker de moeite waard. De dag daarna even geen tempels bezocht maar het centrum ontdekt, om de volgende dag de zonsopkomst bij angkor wat te zien.
Ook dit was weer echt geweldig al was het wel erg druk.

Het nachtleven in siem reap is ook hartstikke bruisend en hier hebbenwe meerdere avonden goed kennis mee gemaakt. Op een van de avonden raakte ik aan de praat met de dj en vertelde dat ik ook dj ben in Nederland. Gevolg was dat hij mij wel wilde zien draaien, en zo heb ik dus ook mijn eerste buitenlandse dj ervaring opgedaan. Echt heel leuk, want er waren best veel toeristen en het ging goed los. 

Dat siem reap erg levendig is merk je ook aan de duizenden tuktuk bestuurders. Even rustig rondlopen in de stad zit er niet in, want om de 5 meter krijg je de vraag: 
tuktuk sir? En dan is het wel eens moeilijk om ook na de 100e keer vriendelijk no thank you  te zeggen.  Grappig is dat bij drie kwart de volgende vraag is: you want marijuana?
En het Blijft niet alleen bij de tuktuk bestuurders, maar ook de honderden fish spa en massagesalons struikel je over, maargoed het is mooi weer, mooie omgeving dus niks om je verder druk om te maken.  Na 5 dagen siem reap was het tijd om door te reizen.
Dit betekende ook afscheid nemen van mn spaanse vrienden, omdat zij eerst naar het zuiden zouden gaan en vervolgens al naar vietnam. Heb echt een hele leuke tijd met hun
gehad en in totaal hebben we  5 weken samen gereisd. 

De doorreis ging naar battambang, bij aankomst meteen een trip gedaan naarthe bat cave. Om 6 uur precies komen er miljoenen vleermuizen uit een grot, echt heel erg mooi om dit te zien. In de avond zat ik na 5 en een halve week
voor het eerst alleen te eten, om maar aan te geven hoe snel en makkelijk je mensen ontmoet. En ook dat alleen eten werd al na 10 minuten verbroken toen ik Jason en Unai tegenkwam. Een fransman en een spanjaard(laat het hm niet horen
want hij komt uit baskenland en voelt zich geen spanjaard). De volgende dag lekker bij hun hotel in het zwembad gelegen. Savonds met een groep van 8 man wezen eten en de volgende dag met Jason en Unai vertrokken naar Phnom Penh. 

Daar aangekomen werden we gevraagd door 2 noorse meiden om te komen volleyballen. Na 5 minuten was heel de buurt uitgelopen om ons te zien volleyballen en hadden we een publiek van 50 man sterk. Uiteindelijk samen met de Cambodjanen zes tegen zes gespeeld en  iedereen had de grootste lol. Echt een hele leuke ervaring met op de achtergrond een geweldige zonsondergang. 

Verder de hoofdstad zelf bezichtigd en hier kwamen we in aanraking met de gruweldaden van leider pol pot die tussen 1975 en 1980 met zijn khmer rouge de macht had in Cambodja. Eerst een voormalige gevangenis bezocht en later de killing fields. Hier zijn naar schatting 20000 mensen om het leven gebracht. Om kogels te besparen werden mensen hier doodgeslagen
en was er een killing tree waar kinderen met hun schedel tegenaan werden geslagen. Dit was best een heftige ervaring om te zien, overal zie je botten en schedelresten.

Het bizarre is dat het allemaal om onschuldige mensen ging. Mensen met een bril, hoogopgeleiden, leraren enz. Met de grootste willekeur werden in deze periode naar schatting zo'n 2 miljoen mensen vermoord. Heel gek om te realiseren dat dit nog niet zo heel lang geleden is en dat er een hoop oudere Cambodjanen dit heel bewust hebben meegemaakt.  Al met al een heftige ervaring en het is dan ook echt bizar dat de meeste mensen hier nog zo vriendelijk zijn na deze gebeurtenissen. 

Na 3 dagen phnom penh zijn we naar Rabbit Island gegaan, een klein eiland voor dekust van Kep. Dit was echt een hele goede keuze, wat een fantastisch eiland. hoge palmbomen, hutje aan zee met hangmat, cocktails, bijna geen toeristen, geen stroom of internet, heerlijk eten, kortom genieten. Er was niet veel te doen dus lekker gerelaxt, eindeloze kaartspellen gedaan, volleyballen, eten, drinken, zonnen, echt vakantie dus.

De laatste dag was Unai jarig. We hadden in de dagen daarvoor goed contact gehad met de eigenaar van het restaurant en de bungalows. Hij sprak alleen gebrekkig engels. Daarom besloten wij hem te helpen en nodigden we iedere voorbijganger uit om wat te komen eten/drinken voor Unai zn verjaardag. Gevolg was dat de bar die normaal bezet was door ons 3 en een enkele ander nu vol zat met 15 jongeren, een geslaagde marketingactie waar de eigenaar ook erg blij mee was. Elke avond/nacht hebben we hier gezwommen, want in het donker zie je het plankton in het water oplichten als je het beweegt. Echt magisch om te zien. Als iemand voorbij zwemt zie je een hele lichtgloed om deze persoon, een soort glow in the dark. Na vier geweldige dagen was het tijd om door te gaan naar sihanoukville, waar ik nu ben. Helaas betekende dat ook weer afscheid nemen van Jason en Unai, 2 super gasten waar ik in een korte tijd een hele goede band mee heb opgebouwd. Ik werd dan ook meteen uitgenodigd om langs te komen in Spanje en Frankrijk.  

Morgen ga ik voor 2dagen naar het eiland koh rong samloen, als ik de foto's moet geloven een prachtig eiland. Nog  een week en dan zie ik Evy eindelijk na zeven weken. Ik zie er erg naar uit, ook om lekker een maand samen te gaan reizen.

Zo, deze blog is alweer veel te lang geworden, en dan heb ik  nog een groot deel niet verteld. Het geeft aan dat ik ontzettend veel meemaak en er volop van geniet. 

Tot de volgende blog,

Sem








 

  • 11 Maart 2013 - 15:40

    Opa En Oma Van Putten:

    Heel leuk Sem, dat je ons laat meegeniieten van je reis. Nog veel plezier en een fijne tijd met Evy.

  • 11 Maart 2013 - 18:19

    Corin:

    Hoi Sem, niets te lang, ik krijg er niet genoeg van, wat een mooie verhalen!
    Krijg zo zin om ook eens die kant op ge gaan.
    Wat is het toch top dat je zoveel leuke mensen ontmoet, wat een mooie ervaringen.
    Ik kijk uit naar het volgende blog, groetjes van ons

  • 11 Maart 2013 - 20:08

    Irene:

    Hoi Sem, We spreken elkaar elke week en toch lees ik weer nieuwe belevenissen. Wat beschrijf je het goed; zo reizen we echt met je mee. He DJ in Azie, gaaf man! Wat heftig de verhalen over de killing fields. Evy is al aan het aftellen hoor! liefs van ons

  • 16 Maart 2013 - 15:48

    Hedda:

    Hoi Sem, wat laat je ons lekker met je meereizen. Erg leuk om te lezen. Fijne tijd met Evy samen. Liefs, de Vetjes

  • 12 April 2013 - 23:04

    Rob:

    DJ Sem is eindelijk internationaal doorgebroken. Wat een ontzettend mooie ervaringen allemaal. Mooi dat je dat ook straks met z'n tweeën kan delen. Veel plezier daar. Groet Rob

Tags: Cambodja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sem

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 5415

Voorgaande reizen:

26 Januari 2013 - 24 April 2013

Backpacken in Azie

Landen bezocht: