De laatste weken - Reisverslag uit Pangkor, Maleisië van Sem Raad - WaarBenJij.nu De laatste weken - Reisverslag uit Pangkor, Maleisië van Sem Raad - WaarBenJij.nu

De laatste weken

Blijf op de hoogte en volg Sem

09 April 2013 | Maleisië, Pangkor

Hey hey,

weer eens tijd voor een nieuwe blog, nu vanuit palau pangkor,
een eilandje in het westen van Maleisië.

We gaan weer even terug in de tijd, naar Hanoi, waar de
vorige blog is geëindigd.  Hanoi was eerlijk gezegd een wat
mindere stad. Heel erg druk, teveel verkeer en niet echt veel te doen.

We zijn daarom snel een tocht gaan maken naar Ha long Bay. Dit zijn
duizenden kasten van rotsformaties in de zee. Een leuke trip op een
boot met overnachting. We hebben hier ook nog een grot bezocht die
echt zo ongelooflijk groot was, echt mooi om te zien.

Na deze 2daagse trip zijn we gelijk bij terugkomst in Hanoi met de
nachttrein naar Sapa gegaan. Dit ligt helemaal in het noorden van Vietnam
op zo'n 30 km van de Chinese  grens. De temperatuur(10 graden) was hier wel flink wat
lager dan in het midden en zuiden.

In sapa hebben we een 2daagse trekking gedaan met overnachting bij mensen
uit een bergdorp. Dit was echt een leuke tocht om te doen, zeker omdat het nogbest
lastig was. Na een flinke tocht kwamen we aan bij de homestay. Daar aangekomen
bleek dat er 1 barretje in het dorp zat, wij hadden wel zin in een drankje en gingen
eens een kijkje nemen. Op de kaart viel mijn oog meteen op dutch cheese cubes with
mustard. Tijdens mijn trip mis ik niet veel dingen uit Nederland, maar echte kaas is
toch wel een van de dingen die ik echt gemist had. Nergens was het hier onderweg te verkrijgen, zelfs niet in de grotere supermarkten. En dan kom je daar aan in een mini dorpje in een afgelegen bergvallei en daar hebben ze kaasblokjes, echt heel apart. Het bleek dat de eigenaar een Nederlander was die daar een bar was begonnen. Hij mistte de kaas ook dus liet hij het regelmatig importeren, alleen was de hoeveelheid altijd net iets teveel, waardoor hij het ook maar op de kaart zette. Ik heb serieus nog nooit zo genoten van kaasblokjes, ze waren HEERLIJK.

De tweede dag van de trekking was nog zwaarder dan de eerste. Het had snachts geregend en we moesten door smalle blubberpaadjes heen. Op het eind van de trip zaten onze schoenen en broek dan ook helemaal onder de blubber, maar het was het zeker waard.
Na sapa zijn we nog 2 dagen in Hanoi gebleven, vanwaar ons vliegtuig naar Maleisië vertrok.

Daar aangekomen hebben we in een dag het meeste van kuala lumpur gezien.
Door middel van de welbekende hop on hop off bus hebben we veel kunnen bezoeken.
Je ziet hier wel meteen dat het veel rijker en westers is als in Vietnam. Daarnaast is
het geloof hier voornamelijk islamitisch, dus je ziet veel vrouwen met hoofddoek op.
We hebben veel van de stad gezien en hebben afgesloten met een bezoek aan de kuala lumpur tower. Vanaf 300 meter hoogte hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de petronas twin towers.  Aangezien Evy maar 7 dagen in Maleisië heeft en we toch ook nog graag wat langer op 1 plek wilde blijven zijn we gister naar Palau Pangkor vertrokken.
Het is hier erg rustig, maar het eiland en ons resort is prachtig. Zo waren we vandaag de enige die bij het zwembad zaten en er zijn maar 3 van de 122 kamers bezet, erg rustig dus.

Nog even wat eigenaardigheden om mee af te sluiten:

In hanoi staan er verkopers op de snelweg hun broden te verkopen,
erg apart om te zien.

In hoi an hebben we meerdere malen gehad dat als je in een pizzeria zat en
pizza bestelde dat er dan na 20min een mannetje op een scooter kwam en direct de keuken in liep met een grote tas. Een halve minuut later lag je pizza dan op je bord. Zie je het voor je dat je op Kijkduin een pizza besteld en dat de domino's na 20 min langsrijdt om je pizza te brengen.

Dat was hem dan weer voor nu.

Groetjes Sem en Evy

• 09 April 2013 - 16:01

Corin:

We hebben hartelijk gelachen om de laatste anekdote. Lekker hé die dutch cheese, niet voor niets is dat je logeergeld bij Andrea.
    Maar wat een mooie belevenissen, zul je het je straks nog wel allemaal herinneren als je thuis bent!
    Nu van backpacker naar toerist en lekker genieten van het hotel en zwembad. Goede reis voor Evy straks en jij nog een goede tijd daarna, zal best even slikken zijn weer "alleen".
    Liefs en groetjes van ons

• 09 April 2013 - 21:55

Paulien Rijke:

Hi Sem, herkenbaar hoor. Super leuk om te lezen. Wij vonden de boottocht bij Halong Bay ook echt een belevenis. Je tocht door Sapa moet beslist ook indrukwekkend geweest zijn. Daar ook niet teveel toeristen op dit moment denk ik?
    Veel plezier nog en maak ons maar af en toe jaloers hoor met al die mooie foto's en verhalen ;-)

• 09 April 2013 - 23:00

Irene:

Hoi Sem,
    Met Pasen was je al aan het snakken naar een broodje kaas, maar nu is het dan toch gelukt!
    De pizzakoerier is een grappig verhaal. Lekker dat jullie nu even rust hebben, is ook wel eens goed. Groetjes vanuit Zweden, ga morgen naar Finland,
    Irene

• 09 April 2013 - 23:54

Gert-Jan:

Hoi Sem en Evy,
    Leuk om je verhalen te lezen. Naast onze wekelijkse chat-sessies is dit ook geweldig om te lezen en krijgen we een aardig inkijkje in jullie avontuur. Groeten vanuit Nederland, ga morgen naar mijn werk.
    Gert-Jan

• 11 April 2013 - 14:40

Sem De Raad:

bedankt voor de reacties.

@corin: ik geef Andrea groot gelijk. Ja het zal weer even wennen worden om alleen verder te reizen.

@paulien: Nee waren erg weinig toeristen in sapa.